Direct naar de inhoud van deze pagina

Werven van Maatjes

Netwerk gebruiken

Als coördinator van de Bezoekdienst Dementie is mij vanaf het begin af aan duidelijk dat het werven van nieuwe maatjes iets is waar ik voortdurend mee bezig ben en wat ik via verschillende kanalen moet doen. We zijn steeds op zoek naar creatieve manieren om maatjes aan te trekken. Mensen worden op verschillende manieren aangesproken: de een ziet graag beeld, de ander luistert liever en weer een derde leest eerder iets. Daar moet je op inspelen. Je moet zorgen dat mensen je kennen en elke mogelijkheid om aandacht te genereren is meegenomen. Het winnen van de Loftrompet Publieksprijs in 2015 was voor ons een groot PR-moment. Wil je weten wat belangrijke middelen voor ons zijn?

De krant is een belangrijk medium

Zorgmarkten vormen een manier om mensen één op één aan te spreken. Hier hebben we een paar keer iemand kunnen aantrekken, omdat die er al zin had in iets met ouderen te doen.


De krant is een belangrijk medium, omdat je hier kunt vertellen wat een maatje zoal meemaakt en hoe de inzet wordt ervaren. Vrijwilligers die meewerkten aan de Pijlers van de samenleving krijgen vanuit hun eigen omgeving veel reacties. We krijgen ook reacties op de Vitis-pagina in het weeknieuws, wanneer daar een aanvraag staat.

WOS-radio/tv is een kanaal waarmee we maatjes proberen te bereiken die geen krant lezen. Met beeld en geluid hoop je dat er ook weer een extra – stimulerende - werking vanuit gaat.

Af en toe mogen we iemand ‘lenen’

WOS-radio/tv is een kanaal waarmee we maatjes proberen te bereiken die geen krant lezen. Met beeld en geluid hoop je dat er ook weer een extra – stimulerende - werking vanuit gaat.

Soms schakelen we het Vitis netwerk in, via de sociaal makelaars of welzijnsadviseurs . Af en toe mogen we iemand 'lenen' of kennen ze iemand die goed bij de Bezoekdienst past. Netwerk gebruiken is sowieso belangrijk. Zo heeft Krista 6 leden van een mannenkoor weten te strikken door in een pauze te pitchen met tompouces.

De website WestlandvoorElkaar. Onze ervaring leert dat we via internet de meeste vrijwilligers weten te interesseren. Mensen die thuis achter de pc gaan surfen op ' vrijwilligerswerk Westland', zijn direct op hun interesse in dit veld te beïnvloeden én op een moment dat ze daar iets mee wíllen. Dat is een gouden combi. Belangrijk hier is dat de advertentieteksten wervend en aantrekkelijk zijn. Zodra je een aanmelding hebt, is het zaak snel te reageren en meteen een kennismakingsafspraak te maken. Men reageert vaak op meerdere vacatures en wie het eerst komt, die het eerst maalt. Daarnaast kun je via de site ook zelf in het aanbod van vrijwilligers zoeken. Dan kun je handig gebruik maken van hun eigen opgegeven interessevelden.

Geïnspireerd...?
Meld je aan

Registreer hier

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen