Ik heb korte lijnen met Sinterklaas
Ab Rood en Dennis Lelieveld houden zich als bestuursleden van het Sinterklaascomité Monster elk jaar bezig met de organisatie van de intocht van de goedheiligman in Monster. Dit jaar is ook voor hen een heel ander jaar dan anders. “Je hebt een besluit genomen en we voelden ons er allemaal wel goed bij.”
Door Linda van der Klooster
Ab Rood, in het dagelijks leven accountant bij Ruitenburg Adviseurs & Accountants, is tijdens de intocht de ‘speciale helper’ van Sinterklaas. Dennis Lelieveld is normaal gesproken freelance timmerman en schilder. Tijdens en voor de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Monster draagt hij zorg voor het secretariaat en alle randzaken rondom het evenement. “En op de dag van de intocht zorg ik dat iedereen op zijn plek staat en dat alles goed verlopen. Jarenlang had ik erg korte lijntjes met Hoofdpiet, maar dat is niet te combineren.”
Vergunningen, vrijwilligers, pieten en verkeersregelaars, een paard, pepernoten, een kraam, een podium, boten en muziek: het zeskoppig bestuur van het Sinterklaascomité draai er de hand niet voor om. “Er lopen altijd zo’n veertig pieten mee en de muziek wisselt elk jaar”, vertelt Dennis. “Vorig jaar hadden we een dweilorkest, maar we hebben ook wel eens een draaiorgel en een fanfare gehad.”
Sintfanaat
De intocht in Monster is ooit opgezet door Edward van Eendenburg. “Hij was een grote sintfanaat”, herinnert Ab zich. “Hij heeft dat jarenlang gedaan. Ik weet dat Edward er het hele jaar mee bezig was. Hij had de spulletjes van Sinterklaas in een aparte kamer liggen en poetste ze regelmatig. Tien jaar geleden kwam hij persoonlijk aan de deur om mij te vragen of ik voor hem wilde invallen. Hij had leukemie en kon het dat jaar niet doen. Twee jaar geleden is hij helaas overleden. Hij was 46. Toen heeft het bestuur me gevraagd het weer op me te nemen.”
De scouting Monster helpt elk jaar met de aankleding van het dorp en van het podium op het plein en ze helpen ook mee met het sjouwen van de hekken. “Zij zijn voor de stichting van grote waarde”, vindt Dennis. “Als tegenprestatie gaan wij daar dan met Sint en Piet naar de scouting om een bezoekje te brengen.”
Fotoshoot
Het comité begint altijd al in september met de voorbereidingen. “Dan hebben we een eerste vergadering”, vertelt Ab. “Dan gaan we alle neusjes dezelfde kant opzetten. Vorig jaar waren we er zelfs nog vroeger bij. Toen hebben we in het heetst van de zomer een fotoshoot met de sint gedaan, om posters te maken. Sinterklaas was speciaal daarvoor uit Spanje te komen. Ik heb dan ook erg korte lijnen met de sint. Dus dat was makkelijk te regelen.”
Dit jaar werd in september de knoop doorgehakt. De intocht zou dit jaar wegens corona niet doorgaan. Dennis: “We zagen al snel dat het teveel haken en ogen en geregel met zich meebracht, met alle coronamaatregelen. Je moet alles al lang van tevoren vastleggen, mensen regelen en dat hele circus in gang zetten. Maar toen we de ontwikkelingen zagen, dachten we dat de kans nihil zou zijn dat het normaal zou verlopen.”
De intocht wordt altijd druk bezocht. “Vorig jaar hadden we 2000 man bij de traditionele aankomst aan de kade. Bomvol. Het is zo mooi als de sint aankomt. Kippenvel. Je wilt de tijd nemen om alle kinderen die middag de sint een handje te laten geven. Dat moet je nu in coronatijd niet willen. Zelfs met maatregelen is het niet te doen. Bijvoorbeeld de weg naar het plein is 500 meter en daar is niet eens ruimte om mensen op afstand te houden.”
Rust
Het doorhakken van de knoop gaf rust. “Je hebt een besluit genomen en we voelden ons er allemaal wel goed bij. Het was jammer maar we hadden er vrede mee.”
Het was wel even druk met afzeggen herinnert Ab zich. “Veel dingen hadden we vorig jaar al vastgelegd.”
Vorige week zaterdag zou de intocht zijn geweest, meteen na de landelijke intocht. “Die dag kreeg ik vanaf ‘s ochtends vroeg appjes van mensen die zeiden wat ze normaal gesproken op deze dag zouden doen. Dat gaf mij wel een beetje het sintgevoel. Gedeelde smart is halve smart. Het was nog een prachtige dag ook, met schitterend weer.”
Bezoeken
Sinterklaas komt dit jaar wel op de scholen en ook de bewoners van Masemude worden door de sint bezocht. “De bezoekers kunnen dan op de galerij gaan staan”, legt Dennis uit. “De sint staat dan met een geluidsinstallatie beneden. Ik heb ook gehoord dat Toneelvereniging De Plankeniers huisbezoeken aan de deur doet.”
Hoe het volgend jaar gaat verlopen is volgens het comité nog niet te voorspellen. Dennis: “Volgend jaar is nog ver weg. Laten we hopen dat we in september aan de bak kunnen.”
Natascha's doing good!
Natascha's doing good! Natascha de Swart (27) hielp als marketing- en communicatiespecialist Dolfijn Begeleide Vakanties vrijwillig met het optimaliseren van de klantbeleving. Ze besloot meteen reisbegeleider te worden van reizigers met een verstandelijke beperking. “Zo aanstekelijk kan enthousiasme dus zijn!” Door Linda van der Klooster Natascha de Swart is eigenaar van White Lion marketing en communicatie. “Op www.westlandvoorelkaar.nl zag ik een oproep van Dolfijn Begeleide Vakanties. Ik kende Dolfijn al. Mijn oom Leo heeft een verstandelijke beperking en gaat al jaren mee met de begeleide reizen. Zodra de reiscatalogus uitkomt, komt hij direct bij ons langs, vol enthousiaste vakantieplannen. Zo voelde ik een connectie met de organisatie.” Natascha nam contact op met directeur Eddy Belet van Dolfijn. “Ik kon ze helpen met ontdekken hoe ze de reizen aan de juiste doelgroep kunnen aanbieden. Want wie maakt de uiteindelijke beslissing? We gingen uit van de reiziger, maar die neemt zeker niet altijd zelf de beslissing om daadwerkelijk te boeken. Dat doen ouders of begeleiders. Samen met Dolfijn heb ik twee ‘customer journeys’ opgesteld. Een klantreis waarin alle contactpunten tussen Dolfijn en de beslisser weergegeven staan, waarin niet de focus lag op de reiziger, maar juist op degene die de reist boekt. En een klantreis, waarin wel de reiziger centraal stond. Zo kwamen we achter verbeterpunten om beide doelgroepen extra tevreden te krijgen. Bijvoorbeeld door naar de achterban terugkoppeling te geven over de reis.” Magische momenten Ook werd gekeken naar contactmomenten en hoe je daaraan ‘magie’ kunt toevoegen. “Het boeken is een mooi moment vol voorpret”, legt Natascha uit. “Maar tussen het boeken en de reis zit veel tijd. Zo hebben we bedacht dat Dolfijn alvast een kofferlabel opstuurt. Voor de reizigers is dat een supergaaf cadeau. Ik zie het aan mijn oom. Hij loopt met zijn label al aan zijn rugtas, terwijl hij pas over een maand op vakantie gaat. Hij is er zo blij mee! De reizigers zijn bijna allemaal ambassadeurs en fans en zo creëer je dat ze dat echt gaan uitdragen. Naar de reizigers en naar de besluitnemers.” Toen Natascha het kantoor van Dolfijn bezocht sprak ze een begeleidster die net terug kwam van een reis. “Zij was zo enthousiast, dat ik ook wilde. Zo belangrijk zijn ambassadeurs dus! Je kan met marketing de mooiste verhalen neerzetten, maar niets wint het van goede mond-tot-mondreclame. Zorg voor tevreden klanten en personeel, dan kan het niet stuk.” Van klantreisbegeleider naar reisbegeleider Natascha besloot zich ook aan te melden als reisbegeleider. “Dit is een mooie combinatie van iets maatschappelijks betekenen en tegelijk iets van de wereld zien.” Na het invullen van een intakeformulier werd Natascha uitgenodigd voor een introductiedag. “We kregen meer informatie over de organisatie en over de doelgroep. Met een ervaren begeleider behandelden de kandidaten in kleine groepjes casussen. “Zoals wat je doet als iemand die jij begeleidt graag een derde glas bier wil, terwijl hij van thuis uit maar twee mag. Moeilijk, want je wilt dat ze het leuk hebben en volgende keer weer mee reizen en je wil ze een zo leuk mogelijke vakantie geven. Soms zijn er vanuit huis uit wel regels meegegeven voor de reiziger en ze zullen je uittesten! Je moet het dus echt per situatie bekijken.” Uiteindelijk zou Natascha meegaan op een busreis van 9 dagen, met bezoeken aan Polen en Berlijn. Helaas ging die door corona niet door. “Zeker weten dat ik volgend jaar weer mee wil. Het lijkt mij dat je er super veel van leert en een enorme boost aan positieve energie krijgt. Ik zie het zelf als de uitdaging om het zo leuk mogelijk te maken voor de reizigers en op bepaalde momenten wat magie toe te voegen.” Foto: Natascha met haar oom Leo, een enthousiaste klant van Dolfijn begeleide vakanties. Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward
Lees het verhaal