Bente van der Voort

Bente van der Voort Bente geeft aangepaste zwemlessen bij Het Startblok: “Het gaat eerst om het plezier”Bente van der Voort is pas 16, maar al vier jaar vrijwilliger. Toen ze op haar twaalfde min of meer noodgedwongen met haar moeder mee moest naar De Boetzelaer en daar ging zwemmen, werd onbewust de basis gelegd voor haar hulp bij de zwemlessen van Het Startblok. Deze stichting biedt op regionale schaal aangepaste zwemactiviteiten voor kinderen, jongeren en volwassenen, die vanwege een bijzondere eigenschap of beperking niet meekomen met reguliere zwemlessen.Bente vond die bewuste keer het zwemmen in De Boetzelaer zo leuk, dat ze volgende keer weer mee wilde. Haar moeder stelde toen wel, dat het dan niet alleen bij zwemmen moest blijven, maar dat het bezoek aan het zwembad ook een andere betekenis diende te krijgen. “Er waren daar toen twee jongetjes van een jaar of 3, die met hun moeder mee moesten naar het zwembad omdat ze geen oppas kon krijgen. Die heb ik toen onder mijn hoede genomen om met hen in het water te spelen. Op een gegeven moment heb ik na dat uurtje met hen ook nog een autistisch jongetje opgevangen, dat zichzelf niet kon uiten, maar je wel begreep. En na hem volgde nog een blok met een andere autistische jongen. Dit was best wel pittig, maar er liep toen al iemand van Het Startblok op de kant waar je vragen aan kon stellen. Ook ging ik eens met iemand van Het Startblok meelopen. En zo is het gaan rollen.”Eigen badjesHet Startblok bood Bente twee jaar geleden een opleiding tot zweminstructrice aan, maar omdat ze daar maar anderhalf uur stage kon lopen in de week, zou het heel lang gaan duren om aan de vereiste uren te komen. Bij De Boetzelaer kreeg ze vorig jaar de mogelijkheid om een particuliere opleiding, met veel zelfstudie, te gaan volgen, die goed te combineren is met haar tweejarige MBO-opleiding tot onderwijsassistent. Omdat die ene dag in de week dat ze naar het MBO in Rotterdam-Zuid moet, precies valt op de dag van de zwemlessen van Het Startblok in De Hoge Bomen in Naaldwijk, heeft ze een tussenjaar ingelast. “Ik heb die dag tot 17.15 uur school, en eer ik dan thuis ben zijn de zwemlessen al bijna voorbij. Daarom ben ik er een jaar tussenuit gegaan bij Het Startblok. Maar ik kijk er al wel naar uit om na de zomervakantie volgend jaar weer terug te zijn! Ook verheug ik me erop zelf eindverantwoordelijke te zijn van een zwemles. Dat ik niet meer hoef mee te lopen en eigen badjes heb!”PiratenHet reguliere lesgeven in De Boetzelaer en het aangepaste in De Hoge Bomen is van heel verschillend kaliber. Bente: “Bij de lessen van Het Startblok gaat het eerst om het plezier, het leren komt later wel. Ik ben daar voorstander van en pas het waar mogelijk ook toe in de reguliere lessen. Bij watergewenning bijvoorbeeld, kun je natuurlijk zeggen dat je als je van de mat afspringt onder water verdwijnt, maar dan gaat niemand dat doen. Maar als je tegen kinderen zegt dat ze piraten zijn die van hun schip afspringen, speel je in op hun belevingswereld en krijg je meer voor elkaar. Ik merk dat ik op dezelfde golflengte zit met kinderen en dat ik me in hen kan verplaatsen. Ik heb een open visie, alles kan en niets is gek. Zo gaf ik bij Het Startblok een jongetje van Turkse afkomst les, die in paniek raakte als hij de vloer niet onder zich voelde in het zwembad. Toen heb ik aan zijn vader een paar Turkse woordjes gevraagd om hem gerust te stellen. Bij Het Startblok kan iedereen leren zwemmen op zijn eigen manier en tempo. Niet iedereen is ook in staat om alles aan te leren, maar het gaat erom dat ze zichzelf kunnen redden als ze in de sloot of gracht vallen.”OntwikkelingsvoorsprongHoewel Bente zich toelegt op haar zweminstructrice opleiding en opleiding onderwijsassistent, is het uiteindelijk niet haar ambitie om in het zwembad of op een school te gaan werken. “Ik vind zwemles geven leuk, maar niet voor een hele week. Ik wil graag basisschool leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong begeleiden, maar dan niet in de klas, maar buiten het “logge” systeem.” Zelf weet ze namelijk maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om je met een ontwikkelingsvoorsprong te handhaven in het reguliere, “logge” onderwijs. “Doordat ik in de klas alle gesprekken van mijn klasgenoten in me opnam, plus ook nog eens de aantekeningen van de docent, raakte ik overvol en moe en lukte het me niet om vijf dagen per week naar school te gaan. Ik wil die kinderen helpen, zodat ze dit niet mee hoeven te maken. Ik ga nu een dag in de week naar school, loop stage en doe dingen die ik leuk vind. Dit past mij beter.”

Lees het verhaal

Geïnspireerd...?

Meld je aan

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen